Siirry pääsisältöön

Luontoretkellä Kitinkankaalla

Omissa työkuvioissa työt ja vapaa-aika ovat sekoittuneet aina ja lapset pääsevät usein tutustumaan äidin työjuttuihin. Tämän viikon maanantaina pääsin toimimaan "retkenjohtajana", kun lähdimme poikien, äitini ja poikien serkun kanssa testaamaan työhöni liittyvää virtuaalista seikkailua uuteen kotikaupunkiini. Päivää emme valinneet, emmekä sadetta, mutta retkeilykohteen kyllä. Kannuksessa parin kilometrin päässä meiltä on Kitinkankaan ulkoilualue, jossa on kaikenlaista kaupungin liikuntatoimintaa: uimahalli, frisbeegolf-rata, urheilukentät, peräpallokentät, skuuttipaikka, hiihtoladut, kuntoportaat, tennishalli ja käsittääkseni vaikka mitä. Jätimme auton kuntoportaiden juureen ja lähdimme kävelemään pururataa pitkin metsään ja tekemään luontoon liittyviä tehtäviä yhdessä eri puolilla maata seikkailevien kanssatoverien kanssa.
Tällä lokakuun puolivälin reissulla tajusin oikeastaan, kuinka eri vaiheessa talventulo onkaan eri puolilla Suomea. Siinä missä etelässä vielä ihastellaan puissa olevaa ruskaa, täällä puut ovat jo lähes paljaat. Myös sienet olivat yllättäen kadonneet ja puolukat, joita yritimme kyllä epätoivoisesti etsiä tehtäviin liittyen. Talven tulon pystyi aistimaan kylmässä tuulessa ja sateessa. Samalla ihastelin Kitinkankaan aluetta ja kaupungin satsaamista liikuntaan. Entisellä kotipaikkakunnallani Vantaalla olisimme "joutuneet" matkaamaan kauaksi Kuusijärvelle parinkymmenen kilometrin päähän löytääksemme samanlaisen luontoalueen nuotiomahdollisuuksineen, joten pisteet liikuntamahdollisuuksista Kannukseen 10-0.
Evästelimme lähellä olevalla laavulla ja pääsimme hetkeksi kuivaan. Jos meillä olisi ollut puut ja tulentekovälineet mukana ja sää vähän erilainen, retkihän olisi ollut ihan huippu.😊 Tänne tullaan ehdottomasti uudestaan ja eiköhän meidän tule ostaa pian myös frisbeegolf-välineet. Niin suosittua harrastus tuntuu olevan täälläpäin, että vesisateessakin paikalla on monta frisbeegolffaajaa.

Ensi viikolla on syyslomaviikko ja lähdetään lomaselle minnekäs muualle kuin entiselle kotiseudulle. Majoitutaan hotelliin, shoppaillaan, syödään ulkona, käydään leffassa ja kylpylässä sekä Linnanmäen Valokarnevaalissa ja Ikeassa. Siinäpä viikoksi suunnitelmaa kaupunkilomalle😁 Hauskaa, että ennen ajettiin kaikki lomat tänne mökille ja nyt suunta on takaisin kaupunkiin. A on sopinut jalkapallotreffejä varmaankin joka päivälle vanhojen kavereiden kanssa. 8-vuotiaiden ystävyys on kestänyt viiden kuukauden täällä olon tai niin ainakin toivotaan. Minulla on kaksi työpäivää Helsingissä ja muuten aion huvitella perheeni kanssa. Varasinpa rokoteajan influenssarokotteeseenkin, kun on kätevämpää käydä samalla reissulla työterveydessä, kuin yrittää etsiä täältä lähintä Terveystaloa😅

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Painonhallintakurssin tulokset ja vinkit

10 viikon laihdutusurakka loppui maanantaina ja huipentui InBody-mittaukseen ja otettiin meiltä vyötärönympäryskin.😅 Paikalle oli saapunut meistä kymmenestä aloittaneesta vain neljä.🤔 Itsekin hoipuin paikalle koronasta juuri päästyäni takana surkea liikuntaviikko ja ne syysloman pitsaraxit.😅  Olin laihtunut 7,7 kg ja vyötärönympärys oli pienentynyt 7,5 cm.🤩 Tulipa hyvä fiilis noista lukemista. Ei läskien tippuminen paljoa näy ulospäin, mutta fiilis on kyllä huippuhyvä ja yleiskunto selvästi parantunut.😊  Tässäpä hyväksi havaitut vinkit, millä itse sain 10 prosenttia painostani pois.😅 1. Kerroin kaikille Jos olisin ihan hiljaa ja yksin "laihdutellut", olisin varmasti sortunut koko ajan kaikkeen ja lopulta unohtanut koko jutun. Nyt kaikki työkaverini pääsivät seuraamaan matkaani kahvipullien ohi.😆 Samoin nuorin poikani muistutteli sohvalla iltaisin, eikö äitin pitäisi lähteä lenkille tai edes pihalle pyörittämään rengasta.😁 2. Tiukka

Kärvistelyä kylmässä - Ketkä idiootit osti ison, vanhan talon sähkölämmityksellä?

Tervetuloa syyskuu! Enpä uskonut, että tällainenkin päivä tulisi, että pitää alkaa kärvistelemään kylmässä ja säästämään oikeasti sähköä. Tästä masentuneena pyörittelin tiistaina pyykkikonetta, kuivuria, astianpesukonetta ja robotti-imuria halpojen sähköaikojen kunniaksi. Nyt lattialämmitykset on ruuvattu minimiin, sauna on käyttökiellossa, lämmin suihku "kortilla" ja vaatteita + astioita harjoitellaan käyttämään useampi päivä.😟  Sähkönsäästäjän perusvaruste: villasukat 1.9. alkaen sähkön hinta pomppasi paikallisella Korpelan Voimalla ensin 13,07 snt/kWh ja 1.10. alkaen 49,60snt/kWh. Jos maksoimme ennen hinnan korotuksia omakotitalon ja mökin sähkökustannuksia keskimäärin 300 euroa kuussa, lokakuun alusta hinta entisellä kulutuksella on kahdeksankertainen eli 2400e/kk. Tähän aika harvan lapsiperheen rahat riittää, joten innolla odottelemme hallituksen lupaamaa joulukuun lapsilisätuplausta. Niillä kahdellasadalla eurolla ei taida saada palkattua edes välittäjää myymään nämä

Jo riittää tämä sähköpelleily

Uusi vuosi ei alkanut yhtään niin mukavasti kuin olin suunnitellut. Ollaan kärvistelty viikko kotona kylmyydessä pörssisähkön ja polttopuiden varassa.🙄  Täällä on ollut koko viikon pakkaset lähes tai yli -30 astetta. Heräsin ensimmäiseen joululoman jälkeiseen työaamuuni klo 5.45, vilkaisin kännykän lämpötilaa (-34) ja VR:n junatilannetta ja päätin olla kuolematta kävellessäni ja odotellessani (ehkä joskus tulevaa) junaa ilman lämmintä odotustilaa. 🥶 Päivä toisensa jälkeen jouduin tekemään uuden etäpäivän lisää. Vanha diesel-automme jäätyi pihalla ja oltiin jumissa täällä kotona lämmittäen takkaa ja seuraten aina vain hurjempia pörssisähkölukemia.🥶 Joinakin öinä oli vähän halvempaa, joten lattialämmitykset ja astianpesut säädettiin pitkin öitä ja Finngridin sähköpörssisovelluksen tsekkaamisesta tuli jokatuntinen päivärutiini.😅 Lisättiin yö yöltä myös peittojen määrää yläkerran makkareissa. Ilmalämpöpumput lakkasivat toimimasta, eikä yläkerrassa ol